torsdag 11 september 2014

Månadens fyra - U

 
Anna och Ulrika tog en välförtjänt semester under juli och augusti men nu är det på´t igen. Månadens fyra: Uggla - Uppföljare - Utekväll - Uppskattning.
 
Mig hittar ni i Spanien den här veckan så... Månadens fyra goes Spain. 
 
 
Uggla - Jag föll aldrig riktigt för uggletrenden när den svepte över landet. Inga ugglor hos oss. Förutom den spelande varianten från Ferm Living. Den är en ohotad favorit hos Flora och hänger med mest överallt. Givetvis även på semestern till Spanien.
 
 
Uppföljare - Förra sommaren i Spanien aspirerade jag hårt på en plats som väldsmästare i prutning när jag fick ner ett stort porslinsfat från 70 euro till 10 euro på marknaden. Planen för årets resa var en uppföljare och påfyllning i porslinsskåpet hemma. En plan som föll bättre ut än jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Vi klev in i en fantastisk affär med de mest fantastiska fat och skålarna, från golv till tak. Övervikt på vägen hem? Ja, garanterat!
 
 
Utekväll - Varje kväll är en utekväll i Spanien. Ljumma, underbara utekvällar.
Några restaurangmiddagar har vi hunnit med men mest lagar vi själva och äter hemma. Igår gick den prestigfyllda tävlingen Tapaskampen av stapeln. Varje par lagade tre tapas var, inom en budget på 35 euro. Sedan avsmakning och röstning. Varje deltagare hade 3, 2 och 1 poäng att dela ut i en rafflande omröstning och förstaplatsen kneps till slut av en Smördegsbakelse med confiterad anklever, toppad med stekt sparris och ostronskivling. 
 
 
Uppskattning - Som jag uppskattar att man har möjligheten att resa. Att se och uppleva andra länder och kulturer, smaka nya maträtter, träffa nya människor och att kunna visa barnen att det finns något mer där ute i världen än lilla Sverige. För att inte tala om hur mycket jag uppskattar möjligheten att knipa åt sig åtta extra dagar med sol och 30 graders värme, i september när den svenska sommaren nått sitt slut.

4 kommentarer:

  1. underbara 4. du är alltid så kreativ petra. love it!!! NJUT av espana. inte aaaaalls avis på dig … inte alls. :))

    kram kram. u

    SvaraRadera
  2. Åh! Jösses så gottigt det ser ut alltsammans - njut på - och tack för din fina fyra!

    SvaraRadera
  3. Underbar fyra från härliga Spanien, njut på!

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  4. härlig tolkning... och det ser ju liksom underbart härligt ut där i spanien!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra